top of page
Lachen is gezond (8).png

Audio / Video Pagina Nooy - Blaaser

Anker 1

 

Polygoon Moppentrommel (1941)

Jan Nooij en (naar wij aannemen) Kommer Kleijn

Lachen is gezond (3).jpg

Lachen is gezond 3

Lachen is gezond (5).jpg

Lachen is gezond 5

Lachen is gezond (6).jpg

Lachen is gezond 6

Lachen is gezond (7).jpg

Lachen is gezond 7

Lachen is gezond (10).jpg

Lachen is gezond 10

Lachen is gezond (8).png

Lachen is gezond 8

Lachen is gezond (9).png
Lachen is gezond (11) 2.webp

Lachen is gezond 11

Lachen is gezond (9).png

Lachen is gezond 9

Lachen is gezond (12).jpg

Lachen is gezond 12

Klik op affiche voor start

Anker 2
Bet, Koningin van de Jordaan.jpg

De film vertelt het verhaal van Bet Strik -bijgenaamd 'De koningin van de Jordaan'-, die al 25 jaar met haar viskarretje op de Nieuwmarkt in Amsterdam staat. Om dit jubileum te vieren organiseren haar collega's een feest in een zaaltje op de Rozengracht. De volgende dag gaat Bet met haar man Hein een paar dagen naar Scheveningen waar ze de boel flink op stelten zetten. Eenmaal teruggekomen in Amsterdam brengen ze nog een bezoek aan Artis en thuis wordt nog eens een keer feest gevierd.

Cast:

Adriënne Solser (Bet Strik)

Jan Nooij (haar man Hein)

Beppie Nooy sr. (Trui Bles/de weduwe)

Klik op affiche voor start

Anker 3
 Jan Nooy - Aaf Bouber in  7x7

Zeven X Zeuven

Korte speelfilm over de lotgevallen van Joris Bordewater

en een lot uit de loterij.

Cast: Mevrouw Bordewater - Aaf Bouber

Joris Bordewater - Jan Nooy

Overige cast: Herman Bouber, Kommer Kleijn, Bert van der Linden,

                                                Piet te Nuyl, Jo Vischer                                            Makers: Naar een schets van Piet Bakker Camera Jan Jansen, F. van Laeken

Geluid J.C. Tenge Montage W.G. Sips Decor Joop Geesink

Regie Walter Smith

Klik op affiche voor start

Anker 4
Hoes De Jantjes 1960 bewerkt start Video

Tot de jaren vijftig was het bijna uitsluitend het gezelschap van Herman Bouber dat De Jantjes opvoerde, maar in 1959 was het een telg uit een ander oud volkstoneelgeslacht die deze traditie overnam: Beppie Nooy. Deze voorstelling sloeg zo aan dat hij rechtstreeks op de televisie werd uitgezonden. Toen het gezelschap na deze uitzending De Kleine Komedie in Amsterdam verliet hingen de de buurtbewoners uit de ramen en applaudisseerden.

De Jantjes had ook de tv veroverd.

Klik op affiche voor start

Anker 5
Foto Op Hoop Van Zegen TV-uitzending 196

In de kranten wordt de uitvoering van ’61 “vaak opmerkelijk pakkend” genoemd. “Bep Nooy speelt Kniertje en zij heeft van deze ‘klassieke’ rol werkelijk een mooie, gevoelige creatie gemaakt.” Naast haar krijgt Rudi Falkenhagen alle lof voor zijn rol als Geert. Hulde ook voor Beppie Nooy: “zij “heeft met haar troep een eenheid bereikt waarmee zij de stijl van het volkstoneel uitstekend kan overbrengen.”

                                           

Op televisie was eind februari 1962 een registratie vanuit de Kleine Komedie van Heijermans’ stuk te zien: de intense gevoelens van verdriet en verlies in de rol van Kniertje moeten bij Bep Nooy extra hevig zijn geweest: een week eerder is haar man overleden.  “Het is geweldig dat mijn moeder deze rol toch speelt”, zegt dochter Beppie voor de voorstelling, “maar zij is nu eenmaal een ras-artieste en wij  wisten dat mijn vader Jan Nooij het zo wou. Hij had er zich ook zo over verheugd deze rol van mijn moeder in het ziekenhuis te zien; we hadden hem er een televisietoestel voor gegeven.”

Overigens is Op Hoop van Zegen ook niet nieuw voor haar: veertig jaar eerder speelt zij, naast Esther de Boer-Van Rijk als Kniertje, al de rol van Marietje, het jonge vissersmeisje. “De opvoering van nu is wel verschillend”, zegt Bep Nooy in 1962. “We hebben er meer tempo in. Onze opvoering duurt zelfs drie kwartier korter dan vroeger, terwijl we dezelfde tekst hebben.” Zelf geeft ze aan Heijermans en Bouber als lievelingsschrijvers te zien. “Een van mijn mooiste ervaringen was toen Esther de Boer-Van Rijk, die Kniertje speelde, mij uitkoos voor de rol van Marietje. We speelden het stuk zelfs in Parijs.”

Rolverdeling:​

Bep Nooy sr (Kniertje)

Beppie Nooy jr. (Jo)

Rudi Falkenhagen (Geert)

Alex Faassen jr. (Barend)

 André van Dijk jr. (Cobus)

Bert Botterman (Daantje)

Johan te Slaa (Clemens Bos)

Emmy van Swoll (Mathilde)

Willy Zuidema (Clémentine)

Rita Schipper (Marietje)

Tilly van Vliet (Truus)

Marty Hinrichs (Mees)

Louis Holst sr. (Kaps)

Ditty Doornbos (Saart)

Rien van Nunen (Simon)

Frits Engels (Jelle)

Ton Vos (Veldwachter)

Ger Hinrichs (Veldwachter)

Regie: Beppie Nooy

Cameraregie: Berend Boudewijn

Muziek: Jo Spiers / Simon Haley

Decorontwerp: Marty Hinrichs

Oranje Hein

Scènes en interview uit het TV-programma 'UIT' van Berend Boudewijn t.g.v. de 50-jarige toneelloopbaan van Bep Nooy Sr

met de productie ORANJE HEIN.

Scènes en interview uit het TV-programma 'UIT' van Berend Boudewijn t.g.v. de première van IRMA LA DOUCE in het City Theater Amsterdam met hoofdrolspeelster en regisseuse Beppie Nooy.

25 Affiche Oranje-Hein (jubileum 50).jpg
irmaladouce affiche.jpg
Anker 6

TV - registratie van ...

Dia1_edited.jpg

1975 / 1976

Dia4.JPG
Dia4.JPG
Dia3.JPG
Anker 7
49a%20Affiche%20Als%20je%20lacht%20._edi

TV registratie seizoen 1977 / 1978

 

Als je lacht..., dan ben je rijk

van

Herman Bouber - Louis Davids - Margie Morris

 

Regie: Beppie Nooy jr.
Choreografie: Maria More
Decorontwerp: Marty Hinrichs
Uitvoering muziek: Martin Kesseler

Rolverdeling

Hetty Blok - Tante Aal, de moeder van de buurt
Wim Wama - Ome Hein, schoenlapper en porder
Monique Smal - Ant, garnalenventster
Dick Rienstra - Thijs, visventer
Channah van Dootingh - Lientje
Dick Scheffer - Sally, ijsventer
Carry Tefsen - Roosie, groenteventster
Hans van der Gragt - George
Martin Brozius - Van Galen, student filosofie
Mimi Kok jr. - Griet, hoofdpijnlijdster
Theo Versteeg - Dorus
Sies Foletta - Ome Kees
Willy Brands - Tante Massie
Bert Botterman - Manus, klusjesman
Mady Alfredo - Na
Willy Zuidema - Jossie, prostituee
Daniëlle Ulinski - Rensie
Marjan Lambrecht - Els, bloemenventster
Puck Terpstra - Japie, standwerker
Carel Rang - Loek, koekventer
Harry van Raam - Kees Knor, kastelein

Anker 8
Affiche Ronde Ka TV registratie 1981.jpg

Op dit affiche nog niet vermeld DICK RIENSTRA als Barend

In 1980 schreven wij het volgende in het programma.

 

Ronde Ka van Herman Bouber is de eerste productie van Nooy's Volkstheater... een nieuwe naam met 'n oude vertrouwde klank. Opgericht door de drie zoons van Beppie Nooy. En vastbesloten 'n stukje van onze eigen Nederlandse toneeltraditie te handhaven door volkstoneel te blijven brengen op de manier, die men door de jaren heen van de familie Nooy gewend is. We beseften dat het 'n bepaalde verantwoording oplegt de zoveelste generatie van een theater-geslacht te zijn. Dat is nu eenmaal een deel van de erfenis...

 

Onze eerste productie moest natuurlijk zo'n heerlijke 'volksmusical' van Bouber/Davids/Morris worden. Omdat juist die drie namen voor iedereen de verpersoonlijking van dit genre vormen, maar toch vooral... omdat het zo fijn materiaal is! Dan begin je te grasduinen in al dat oude repertoire en gaat die hele sfeer van vroeger weer voor je leven. En je stuit ineens op een juweeltje als 'Ronde Ka', ten onrechte jarenlang vergeten op een plank. Met rollen die op het lijf geschreven lijken van 'onze' mensen. En vol met zalige liedjes!

Dat is het startsein: dan ga je met z'n allen vol enthousiasme aan de slag. Het resultaat ziet u hier... Veel plezier!

 

Waar gaat dat stuk nu eigenlijk over?

 

Wel, het is als zoveel schetsen van Bouber: ieder figuur heeft zijn eigen verhaaltje. Het gaat natuurlijk over Ronde Ka, een eerlijke en toffe meid, die ooit eens 'n misstap heeft begaan; het gaat over Willem de Kip, die maar niet kan kiezen tussen de wat oudere, maar zeer gulle Kee en de wat jongere, maar zeer bazige Trees. Over Stien, die getrouwd is met Albert maar tòch probeert om Barend aan de haak te slaan; over oome Bram en tante Mie, met 'n warm hart voor alles en iedereen, maar vooral voor hun koopwaar. Het gaat over de Amerikaan Billy, die zich dankzij de liefdevolle aandacht van buurvrouw Griet, al aardig in de jordaan thuisvoelt en het gaat over Barend: jaren geleden gevlucht naar Amerika, maar nu weer terug in Amsterdam... en hoe!

 

Maar tegen het einde van de avond merk je ineens: het is eigenlijk een verhaaltje over het geluk! Je hebt mensen gezien, die voor het eerst het geluk vinden, mensen die het verloren èn terugwonnen, mensen die het hebben en zorgvuldig bewaren..., en mensen die het nóóit zullen vinden.

 

En nu anno 1980, is het óók een verhaaltje van hoe het vroeger was, als een oud prentje dat tot leven komt. Daarom is de totale aankleding in alle mogelijke tinten bruin gehouden: de kleuren van een oude foto...

 

Ronde Ka van Herman Bouber en Louis Davids bewerkt door Dick Nooy

Regie: Jan Blaaser,

Choreografie: Kitty Knappert

Decor- en kostuumontwerp: Marty Hinrichs

Muziek: Margie Morris

 

Rolverdeling:

Carry Tefsen - Ronde Ka

Martin Brozius Willem de Kip

Lucie Steijn - Kee

Frans Vrolijk - Oome Bram

Mady Alfredo - Tante Mie

Loeki Knol - Griet

Dick Rienstra - Barend

Franklin van den Hurk - Albert

Hanny Vree - Stien

Lars Boom - Billy

Bert Botterman - Oome Dirk

Jacqueline Sonnen - Trees

Bas de Bueger - Bakker

Jan Tromp - Bleke Kas

Ger Goudschaal - Agent

Liedjes uit... DE JORDAAN.jpg
Anker 9

 

Volkstoneel wil in de ogen van sommigen wel eens lijken op sprookjes voor grote mensen. Zonder prinsessen en markiezen, maar wel met Assepoezen, heksen en Kleinduimpjes, zoals je die in 't leven van alledag ook elk ogenblik tegen 't lijf loopt, zelfs in deze zaal. Hier vinden ze graag hun eigen hebbelijkheden en

verlangens en belevenissen terug bij de toneelfiguren, Zo gebeurt het dan ook  in 'De Jordaan' Hooguit spreken hier de emoties een beetje kleurig en feller, maar daarvoor is het toneel.

Deze volksmusical is nieuw. 'De Jordaan' vertelt wel over dezelfde dingen als in het ouderwetse volkstoneelrepertoire, maar in 1983 kijken we toch anders tegen onze medemensen en onze samenleving aan dan Spree en Nooij voor de eerste Wereldoorlog, Bouber voor de tweede. Anders, dat wil bij ons niet zeggen: sarcastischer, of killer, of intellectueler, maar u ziet zelf de wereld toch ook met andere ogen dan uw moeder en uw opa?

Met de volksmusical 'De Jordaan' proberen wij de lijn door te trekken van de weelderige Nederlandse volkstoneeltraditie: Gezondsentimenteel, op z'n tijd een dosis humor, ruzies zoals iedereen ze kent, geregeld een scheut muziek, en liefde overwint alles (?)

Dick Nooy en Jaap van de Merwe

Anker 10

 

We komen toch weer terug bij De Jantjes!

Het bleek dat Beppie Nooy de fakkel brandende wilde houden: in 1970 bracht zij weer De Jantjes, nu met een sterren bezetting waaronder Bep Nooy Sr, Johnny Jordaan (later wegens ziekte vervangen door Albert Mol), Yoka Beretti (later vervangen door Hanny Vree), Carry Tefsen, Ramses Shaffy (later vervangen door Ger Smit) en Dick Rienstra. Deze productie beleefde meer als 250 voorstellingen, hierdoor werd wel zéér duidelijk dat zelfs het rock- en beatgeweld van de jaren zeventig De Jantjes niet kapot kon krijgen. Helaas is de TV-registratie van deze voorstelling niet bewaard gebleven.

En dan 1982. Weer is het de familie Nooy, die De Jantjes uitbrengt. Waarom? Omdat wij, als Nooyzonen, vonden dat dit volksstuk bij uitstek regelmatig op het repertoire genomen moet worden. Zodat steeds een nieuwe generatie kan kennismaken met dit onvervalst Nederlands volkstoneel. En wat ons betreft mag er pakweg elke 10 jaar ergens in Nederland wéér worden geroepen:

DAAR KOMEN... DE JANTJES!

Affiche De Jantjes 1983.jpg
Anker 11

Theater    registratie van ...

Dia1_edited.jpg

1984 / 1985

Deze registratie is gemaakt met apparatuur van het betreffende theater, helaas is daarom de kwaliteit niet geweldig. Misschien toch leuk om naar te kijken.

Dia3.JPG
Anker 12
Website affiche Omdat.jpg
Dia2.JPG
Dia3.JPG
Dia4.JPG
Anker 13

De Mokumse Mokkels

Van 2005 tot 2019 hadden moeder Hanny Vree en dochter Danny Nooy, naast hun theaterwerkzaamheden, een succesvolle Amsterdamse act als De Mokumse Mokkels. Begonnen op de zondagmiddagen in Het Spielery Complex op de Rozengracht in Amsterdam, het studiocomplex van het Nederlands Volkstoneel, met op accordeon André Vrolijk, later vervangen door René Trok. Vanaf de eerste voorstelling was het direct een groot succes en het publiek kwam in grote getalen. Na sluiting van Het Spielery Complex, verhuisde De Mokkels naar Het Paleis van De Weemoed.  Daar was de toeloop van het publiek zo mogelijk nog groter en was er de mogelijkheid om na de voorstelling te blijven dineren. De serie stopte omdat de voorbereidingen begonnen voor de productie 'Omdat Ik Zoveel Van je Hou' , zie hierboven, waar Hanny en Danny ook aan meewerkten. Na het tournee van deze productie namen ze de draad weer op, ditmaal in Café Ed op IJburg. Waarbij er ook veel optredens in het land volgde.

Hieronder een opname van hun lijflied De Mokumse Mokkels, een bewerking van De Vrolijke Koster.

Anker 14

Tijdens het Europees kampioenschap voetbal 2008 bewerkten De Mokumse Mokkels het lied 'Eviva Espana' van Imca Marina naar 'Ik Hou Van Oranje'. Het zorgde voor o.a. een optreden in Hart Voor Muziek en werd uitgebracht op een verzamel CD met voetballiedjes.

Hier onder het optreden in Hart Voor Muziek.

Anker 15

Natuurlijk was het niet alleen Amsterdams- en Volkstoneelrepertoire wat Hanny & Danny ten gehore brachten. Hieronder als voorbeeld een prachtige vertolking van het Adagio van Albinoni, in een moderne Engelstalige bewerking.

Anker 16

Lid van onze theaterfamilie Jo Vischer Jr samen met Hetty Blok als Sjaan en Willem met liedjes uit:

DE FAMILIE DOORSNEE

Doorsnee Affiche 1.jpg
Doorsnee Affiches 2.jpg

1

Doorsnee Affiches 8.jpg
Doorsnee Affiches 3.jpg
Doorsnee Affiches 7.jpg
Doorsnee Affiches 5.jpg
Doorsnee Affiches 6.jpg
Anker 17

Nieuw Rotterdams Toneel 1964

 

KISS ME KATE

Meer sjans met Shakespeare

Pieter Lutz & Jo Vischer Jr

Pieter & Jo Meer sjans.jpg
Anker 18

Hieronder een aantal audio en/of video opnamen van theaterfamilielid

Jan Blaaser

Blaaser-olifant-.jpg
Jan Blaaser English Style.jpg
Jan Dan gaat het regenen.jpg
Jan Man Alleen.jpg
Anker 19

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

m.m.v.:

Leden van Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel,

Beppie Nooy Jr

Bep Nooy Sr

Fred Wiegman

André van Dijk

Rien van Nunen

Eddy Bauer

Ab Hofstee

e.v.a.

Theaterorkest o.l.v. Eddy de Jong,

Theaterorkest o.l.v. Jo Spiers

Klik op afbeelding naast de titels om af te spelen

Hoes De Jantjes 1961 Videobeeld 1.jpg
Site audio-video.jpg
Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

!. Daar komen De Jantjes

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

2. Draaien

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

3. Ode aan het IJ

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

4. Wordt nooit verliefd

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

5. Nou tabé dan

Fred Wiegman-Rudy Falkenhagen-Mies Peyters

Site 9.jpg

   Ditty Doornbos-Kitty Janssen-Mies Peyters

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

6. Als je huilt ben je een stakker

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

7. Omdat ik zoveel van je hou

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

8. Als de tros wordt los gesmeten

Site 4.jpg

                        Kitty Janssen-Rudy Falkenhagen

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

9. Daar komen De Jantjes (2)

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

10. En waarom zou ik treuren

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

11. De Linke

Site 2.jpg
Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

12. Liedje van verlangen

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

13. Carolientje

Bep Nooy Sr-Rudy Falkenhagen-Ed Bauer-Fred Wiegman

Site 5.jpg
Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

14. Pietje Lut

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

15. De Bajes is zo groot

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

16. In De Jordaan

Site 8.jpg

                                      Beppie Nooy

                                      Beppie Nooy

Site 6.jpg
Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

17. Goocheme Sallie

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

18. Droomwals

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

19. Radijswals

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

20. O mooie Westertoren

Beppie Nooy's Amsterdams Volkstoneel.jpg

21. In De Jordaan (2)

                              Ab Hofstee-Beppie Nooy

Site 7.jpg

                                            Johan te Slaa-Beppie Nooy-Ab Hofstee-Bert van Dongen-Willy Zuidema

Ernest Nooij

Ernest Nooij is een kleinzoon van Jan Nooij, de stamvader van Theaterfamilie Nooij .

Door een hernieuwd contact met zijn theaterfamilie en het gegeven dat hij voor de regionale radiozender Lokaal 7 wekelijks een programma maakt over het Nederlands cabaret en kleinkunst, heeft hij nu een programma gemaakt over zijn Theaterfamilie.

Vele bekende Nederlandse theaterartiesten uit zijn familie zijn hierin te beluisteren.

Jan Nooij, Bep Nooy Sr, Beppie Nooy Jr, Jan Blaaser, Jo Vischer Jr, Carry Tefsen, Hanny Vree, Danny Nooy en nog vele anderen, zoals Johnny Jordaan, Fred Wiegman, Hetty Blok, Dick Scheffer, Kitty Janssen, Henk Poort, Bob Fosco en Robbert Besselaar.

Wij wensen u veel luister plezier.

Rooie%20Sien%20Film_edited.jpg

Rooie Sien - De Film

Speelfilm Rooie Sien
Film RS 3.jpg

Rooie Sien - Beppie Nooij

Film RS 3.jpg

Sien dochter - Willeke Alberti

Film RS 7.jpg

Jan Meijer - Jules Hamel

Film RS 7.jpg

Ko Breman - Kees Brusse

Film RS 5.jpg
Film RS 12.jpg
Film RS 12.jpg

         Compilatie-video van onze theaterproductie                  "Telkens Weer"

Anker 20

Informatie  "Telkens Weer"

Koptekst 6.jpg
Achterblad brochure.jpg

De Rijp – Het Amsterdams Volkstoneel, een lied over een tante die een olifant heeft en Mien Dobbelsteen als doktersassistentie in de tv-serie Zeg ‘ns Aaa. De familie Blaaser duikt sinds eind negentiende eeuw overal op in het Nederlandse theaterlandschap. Over stamvader Jan Dirk, zijn nazaten en aangetrouwd gezelschap wordt op 4 november een voorstelling gegeven.

Dat was nog het minste werk: een locatie bedenken voor het optreden. Dat kon natuurlijk alleen maar cultureel centrum De Groene Zwaan zijn in de Rijp. Want daar is stamvader Jan Dirk Blaaser in 1894 vanuit Amsterdam naartoe verhuisd. De acteur/regisseur kreeg toestemming om in de pastorie te wonen van het gebouw dat toen nog Lutherse Kerk was.

Marty Hinrichs (81) en zijn echtgenote Hanny Vree (78), die verantwoordelijk zijn voor de productie in De Groene Zwaan, zijn laatst nog eens in de woning gaan kijken. Ze kregen het er benauwd van, zo smal waren de trappetjes. Maar ze voelden ook meteen de charme van het authentieke, alsof de klok bijna anderhalve eeuw is teruggedraaid. Net zo bekoorlijk als de naastgelegen kerkzaal met kansel waar tegenwoordig optredens worden gegeven voor maximaal tachtig bezoekers.

 

Hinrichs en Vree noemen hun kroniek ’Telkens Weer’. Het verwijst naar het bekende

nummer dat Willeke Alberti zong in de film Rooie Sien (1975) waarin ze de

hoofdpersoon speelt. De moederrol is voor Beppie Nooij junior, ook een Blaaser-telg.

Telkens Weer is ook het credo dat moeiteloos op de familie valt te plakken. Telkens

als een nieuwe generatie opstaat, kiest die voor een carrière op het toneel. De ene

produceert of regisseert, de ander zingt of acteert.

Zoals vijf kinderen van stamvader Jan Dirk: Marie, Bep, Clara, Rina en Johan.

Allemaal belanden ze op het podium. Alleen Wim niet, die kiest voor een leven als

autoverkoper. Omdat hij net als zijn zussen en broer is behept met een vlotte babbel en energieke uitstraling zet hij veel meer om dan zijn collega’s. Hij heeft dan ook aanzienlijk meer te besteden dan zijn acterende familieleden, die het financieel zwaar hebben in de onzekere showbusiness. Zijn moeder moet een enkele keer geld van Wim lenen als ze krap bij kas zit.

 

                                            Het waren cultureel barre tijden in de jaren twintig en dertig. Televisie bestond nog niet, er was                                                      alleen de stomme film in de bioscoop. Decors werden met trekschuiten naar de schouwburgen                                                        gevaren, voorstellingen werden louter op posters aangekondigd. Vaak werd voor een dorp gekozen                                                waar tegelijkertijd kermis werd gehouden. Er was dan volk op straat dat bereid was geld uit te geven                                              aan vertier.

                                            En dan het imago van de acteurs en actrices. Dat was beroerd. Iedereen kende de kreet: ’haal je was                                                binnen, de artiesten komen eraan’. Het was allesbehalve een respectvol vak. Vree heeft zelfs op haar                                              lagere school meegemaakt dat ze met de nek werd aangekeken. Dat artiestenkind was een                                                                buitenbeentje. ,,Tegenwoordig zijn acteurs VIP’s, maar toen rustte er een vloek op. Het was                                                            schorem.’’

                                            Toch koos bijna iedereen in de familie Blaaser voor een bestaan op de bühne. Toeval? Nee, dat kan                                                het volgens Vree niet zijn. Als er een kind nodig was in een toneelstuk, kozen de spelers vaak voor                                                  hun eigen zoon of dochter. Zo deed die op jonge leeftijd de eerste podiumervaring op. De fascinatie voor het vak kregen ze van hun ouders mee. Het is volgens Vree niet veel anders dan bij een boer, bakker of plantenkweker. Die vindt meestal ook een opvolger in zijn zoon. Haar vader leidde het muzikale Trio Henk Vree. Hanny werd danseres, zangeres en actrice. Haar man Marty werd acteur, toneelmeester, decorontwerper en producent.

Dat bijna alle aangetrouwde familieleden uit de showbusiness komen, is volgens Hinrichs logisch. ,,Je bent met elkaar onderweg, speelt soms intieme scenes samen en spendeert veel tijd met elkaar. Dan is het niet zo verwonderlijk dat mensen in de theaterwereld verliefd op elkaar worden.’’ Een partner in dezelfde branche heeft vooral voordelen, hebben hij en zijn vrouw ervaren. Er is begrip voor het werken op de sociaal meest ongunstige tijden, met feestdagen en verjaardagen. Probeer dat maar eens uit te leggen aan een negen-tot-vijf type.

De jaarlijkse reünie van de familie Blaaser vond daarom ook jarenlang plaats op hetzelfde moment plaats: kerstavond. Omdat alleen dan de schouwburgen dicht zijn. Dit keer is het samenzijn op zondag 5 november, als de twee uur durende voorstelling ’Telkens Weer’ in een besloten setting voor alle takken van de stamboom wordt gespeeld. De avond ervoor is het openbare optreden voor publiek. ,,Onze familieleden zullen wel kritischer zijn dan de gewone toeschouwers’’, verwacht Hinrichs. ,,We krijgen ongetwijfeld te horen dat we sommigen meer aandacht hadden moeten geven.’’

 

Een bekende artiest uit de familie is Jan Blaaser, wiens veelzijdigheid ongekend is. Hij trad op als humorist met Tom Manders (Dorus), was acteur in de bioscoopfilms Ciske de Rat en Keetje Tippel, speelde de burgemeester in de tv-serie Swiebertje, had een carnavalshit met ’Mijn tante heeft een olifant’ en was vanaf de jaren zeventig een geslaagd cabaretier met uitverkochte onemanshows.

Onlangs verscheen een biografie die zijn dochter Esther heeft geschreven. Ze vertelt onder meer hoe aanzien en applaus geen garantie zijn voor een gelukkig leven. Blaaser overlijdt – 65 nog maar – in eenzaamheid in een appartement in Lelystad. Hinrichs: ,,Jan was niet meer actief in het theater. Hij kampte met gezondheidsproblemen sinds hij tijdens een show in Carré in de orkestbak is gevallen. En hij leefde gescheiden van de moeder van Esther.’’ Blaasers kleindochter Gaby speelde onder meer in de soaps Onderweg naar Morgen, SpangaS en Goede Tijden, Slechte Tijden.

Minstens zo bekend bij het grote publiek als Jan Blaaser is Carry Tefsen, die samen is met Marty’s broer Ger. Al in 1963 heeft ze haar eerste grote rol in de musical Oliver, maar de grote doorbraak komt in 1981 als ze in de huid kruipt van huishoudster Mien Dobbelsteen in de televisieserie Zeg ‘ns Aaa. Nederland ligt aan de voeten van de volkse assistente van dokter Van der Ploeg. De VARA-serie  van scenarioschrijver Alexander Pola tikt geregeld de acht miljoen kijkers aan. Het programma loopt tot en met 1993.

Tefsen heeft net als de andere hoofdrolspelers in de kroniek ’Telkens Weer’ veel in volkstoneelstukken gespeeld, een genre dat tegenwoordig zo goed als uitgestorven is. Het waren voor iedereen toegankelijke voorstellingen vol herkenning en over sociale thema’s. Vree: ,,Stukken zonder dubbele bodem. De emotie kwam direct over het voetlicht. Het waren levensechte figuren waarmee het publiek zich kon identificeren.’’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De voorstelling in De Groene Zwaan zit vol nostalgie, het is een terugblik op tijden die geweest zijn. Vree constateert dat de romantiek van het vak langzamerhand is verdwenen. Schouwburgen worden volgens haar nauwelijks nog geleid door directeuren met een artistiek hart, maar vaak door zakelijk ingestelde managers. ,,Daardoor ontstaat een andere sfeer en worden andere afwegingen gemaakt.’’

Vree heeft ervaren hoe de volkscultuur in landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland – waar ze veel heeft opgetreden - overeind wordt gehouden. De theaters zijn eigendom van de gemeente, die een vaste groep medewerkers (acteurs, muzikanten, technici) in dienst heeft. Per seizoen brengen die vier tot vijf producties op de planken. ,,Nederland is wat dat betreft veel minder cultuurminnend.’’ Ze merkt het ook aan hoe met voormalige podiumvedetten wordt omgegaan: in Nederland worden ze afgeschreven, in het buitenland nog steeds geadoreerd. Toen ze met haar man een voorstelling in een Weens theater bezocht, gaf het publiek vooraf een staande ovatie aan een oud-actrice – dik in de negentig – die in de loge zat als toeschouwer.

Ze constateren dat het aanbod in Nederlandse theaters verschraalt. Meer van hetzelfde, weinig ruimte voor artistieke uitstapjes. Hinrichs wijt het aan het reduceren of wegvallen van gemeentelijke subsidies. ,,Producenten krijgen fantastische stukken niet meer in schouwburgen, omdat die voor zekerheid gaan. Met alle respect maar die zetten liever een week Youp van ’t Hek neer, omdat ze weten dat die altijd uitverkoopt.’’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie terug wil naar de sfeer van vroeger, zal zich vermaken tijdens ’Telkens Weer’. Puttend uit hun herinneringen wandelen Hinrichs en Vree door de geschiedenis. Ze hebben in de loop der jaren zoveel materiaal verzameld dat ze kunnen laten zien: foto’s, affiches en video’s. Het wordt een voorstelling vergelijkbaar met het theatercollege dat actrice Anne Wil Blankers (83) geeft over haar carrière of kleinkunstenaar Karel de Rooij van cabaretduo Mini & Maxi. Als het optreden aanslaat, is het echtpaar van plan vaker met het programma op de planken te staan.

Wie meer wil weten over de theaterfamilie Blaaser kan naar de website die Marty Hinrichs heeft gemaakt: www.novotheater.nl. Hij is ook de oprichter van de Stichting Nederlandse Theater Traditie die zich inspant voor het behoud van theatervormen als volkstoneel en Weense operette.        

Arnold Aarts.

Kniertje.jpg
Bleeke Bet Clara Vischer.jpg
A8 De Hoop 1972 (verjaardag).jpg
DE%20Hoop%204_edited.jpg
De%20Hoop%203_edited.jpg
bottom of page