top of page
Reddingboei De Jantjes def.jpg

    Klik op een titel 

Wij hebben alles in het werk gesteld om de rechthebbenden met betrekking tot de gebruikte teksten, foto’s en video’s op deze site te achterhalen. Helaas is dat niet overal gelukt. Mocht u in een van de werken de uwe herkennen, neemt u dan even contact met ons op en wij zullen uw naam toevoegen of het onderwerp verwijderen.

De Jantjes door de jaren heen

                                                                                          DE JANTJES DOOR DE JAREN HEEN.

 

Het idee voor De jantjes kwam van Herman Bouber, die een matrozenstuk wilde schrijven, en Louis Davids, die net terug was uit Indië en daar de sfeer geproefd had waarin de kolonialen leefde. Op eerste Kerstdag 1919 besloten ze samen een matrozen/kolonialenstuk te schrijven. Herman Bouber de dialogen, Louis Davids en Margie Morris de liedjes. Nauwelijks zeven maanden later was het zover, op 14 augustus 1920 beleefde De Jantjes zijn landelijke première en in twee jaar tijd werden er meer dan 2000 voorstellingen, door 3 gezelschappen tegelijk, van gegeven. Want... ondanks dat De Jantjes een typisch Amsterdams volksstuk is, was het nationaal ook altijd zeer succesvol. In 1933 werd een sprekende filmversie van De Jantjes gemaakt (nadat er tien jaar eerder al een zwijgende film was geweest met o.a. Louis Davids als De Blauwe!). Voor deze nieuwe versie werd ondanks de slechte economische situatie, de gehele Nederlandse amusementsindustrie opgetrommeld. Op geld werd niet gekeken, sterren als Fien de la Mar, Johan Kaart, Louis en Heintje Davids, Joan Remmelts en Silvain Poons verdienden maar liefst f. 25,-- per dag. De Jantjes is nooit meer uit het Nederlands volkstoneelrepertoire verdwenen, regelmatig werd het stuk weer opgevoerd, ook in moeilijke tijden zoals vlak voor en in de eerste maanden van de Tweede Wereldoorlog tot de Duitsers het verboden. Maar ook de oorlog kon de successtory van De Jantjes niet stoppen, al waren de toegangsprijzen wel verdubbeld: waren in 1939 de goedkoopste plaatsen nog 30 cent, in 1949 waren ze 60 cent... Tot de jaren vijftig was het bijna uitsluitend het gezelschap van Herman Bouber dat De Jantjes opvoerde, maar in 1959 was het een telg uit een ander oud volkstoneelgeslacht die deze traditie overnam: Beppie Nooy. Deze voorstelling sloeg zo aan dat hij rechtstreeks op de televisie werd uitgezonden. Toen het gezelschap na deze uitzending De Kleine Komedie in Amsterdam verliet hingen de  buurtbewoners uit de ramen en applaudisseerden. De Jantjes had ook de tv veroverd.

Het bleek dat Beppie Nooy de fakkel brandende wilde houden: in 1970 bracht zij weer De Jantjes, nu met een sterren bezetting waaronder Bep Nooy Sr, Johnny Jordaan (later wegens ziekte vervangen door Albert Mol), Yoka Beretti (later vervangen door Hanny Vree / Mady Misset), Carry Tefsen, Ramses Shaffy (later vervangen door Ger Smit), Martin Käfig en Dick Rienstra. Deze productie beleefde meer dan 250 voorstellingen, hierdoor werd wel zéér duidelijk dat zelfs het rock- en beatgeweld van de jaren zeventig De Jantjes niet kapot kon krijgen. Helaas is de TV-registratie van deze voorstelling niet bewaard gebleven.

 

En dan 1982. Weer is het de familie Nooy, die De Jantjes uitbrengt. Waarom? Omdat wij, als Nooyzonen, vonden dat dit volksstuk bij uitstek regelmatig op het repertoire genomen moet worden. Zodat steeds een nieuwe generatie kan kennismaken met dit onvervalst Nederlands volkstoneel. En wat ons betreft mag er pakweg elke 10 jaar ergens in Nederland wéér worden geroepen:

 

DAAR KOMEN... DE JANTJES!

 

Marty Hinrichs.

Affiches DE JANTJES door de jaren heen

Affiches De Jantjes door de jaren heen
Dia1.JPG

1920 - Ensemble Jacques Sluyters 

Dia2.JPG

Film 1934 - Producent Loet Barnstijn / Leo Meyer 

Dia4.JPG

 1938 - Ensemble Bouber

Dia3.JPG

1939 - Ensemble Bouber

Dia5.JPG

16 -07 -1949 - Willem Goosens Volkstoneel

Dia6.JPG

1959 / 1960 - Amsterdams Volkstoneel

Dia7.JPG

10 - 02 - 1970 - Amsterdams Volkstoneel

Dia8.JPG

1970 - Amsterdams Volkstoneel

Dia9.JPG

1983 / 1984 Nooy's Volkstheater

De Jantjes J vd E 1.jpg

1997 / 1998 - Joop van den Ende Theaterproducties

050127_13760_jantjes J vd E 2.jpg

2004 / 2005 - Joop van den Ende Theaterproducties / Stage Entertainment

Affiche_Jantjes Graaf Cornelissen.jpg

2012 / 2013 / 2014 - De Graaf en Cornelissen Producties

De Jantjes als rode draad

DE JANTJES als Rode Draad

DE JANTJES ALS RODE DRAAD

 

Op 14 augustus 2020 is het exact 100 jaar geleden dat het volksstuk DE JANTJES van Herman Bouber, Louis Davids en Margie Morris, in première is gegaan in de Plantage Schouwburg in Amsterdam. Na deze eerste succesvolle voorstelling volgde er in de afgelopen honderd jaar vele professionele producties van, wat men zou kunnen noemen, de eerste Nederlandse musical.   Opvallend is dat nagenoeg in al deze producties één of meer leden van een bekende Nederlandse theaterfamilie hieraan hebben meegewerkt. Dat zou terecht de familie Bouber kunnen zijn maar dat is niet zo. Natuurlijk heeft de familie Bouber regelmatig DE JANTJES uitgebracht en in vele voorstellingen hiervan ook onder andere producenten rollen gespeeld. Maar de theaterfamilie die in alle genoemde voorstellingen heeft meegewerkt is de familie Nooy, waartoe natuurlijk ook de Blaasers en Vischers behoren.

 

Hieronder een overzicht van de betreffende voorstellingen en de werkzaamheden die zij daar hebben verricht.

​

  1. 14 augustus 1920 DE JANTJES door Ensemble Jacques Sluyters.                                                                                                              Hoofdrollen: Maurits de Vries, Herman Bouber, Emil Timrott als De Jantjes, Aaf Bouber, Anna Sluyters, Piet Urban en hier komt de familie: Clara Vischer-Blaaser als Toffe Jans en Beppie Blaaser (= Bep Nooy Sr, echtgenote van Jan Nooij) als Bleke Door.

  2. Vanaf najaar 1921 in de zelfde productie Clara Vischer als Blonde Greet en haar echtgenoot Jo Vischer Sr als Schele Manus.

  3. Seizoen 1926 / 1927 DE JANTJES door Ensemble Bouber.                                                                                                                       Hoofdrollen door Maurits de Vries, Herman Bouber, Emil Timrott als De Jantjes, Aaf Bouber, Mina de Cock,  Anna Sluyters, Piet Urban. In deze productie speelde Bep Nooy Sr weer Bleke Door.

  4. Seizoen 1932 / 1933 DE JANTJES door Toneelgezelschap Jan Nooij.                                                                                                      Hoofdrollen door Ko van Sprinkhuysen, Maurits Vigeveno, Egbert Berkhout, Riek Kloppenburg, Piet Urban, Bep Nooy Sr als Blonde Greet, Rina Blaaser (zuster van Bep en Clara) Toffe Jans, Jo Vischer Sr als Schele Manus, Jan Nooij als De Mop en Ferry de Rooy (stiefzoon van Jan Nooij uit zijn eerste huwelijk) waarschijnlijk als Mooie Leendert.

  5. Januari 1938 DE JANTJES door Ensemble Bouber.                                                                                                                             Hoofdrollen door Harry Boda, Annie Verhulst, Heddy Bouber, Tonny Foletta, Beppie Boda, Riek Berkhout, Willem Kremer, André van Dijk, Heintje Davids, Herman Bouber, Rina Blaaser en haar dochter Riny Blaaser. De rollen zijn niet bekend.

  6. Seizoen 1944 / 1945 DE JANTJES door Gezelschappen Bouber.                                                                                                              Hoofdrollen door Herman Bouber, André van Dijk, Aaf Bouber, Emmy Arbous, Heddy Bouber, Netty Hart, Lena Kemper, Annie Langenaken, Nel Koppen, Piet Urban en Jo Vischer Sr als Kees, militair in Indié.

  7. Seizoen 1948 / 1949 - 16 juni 1949  DE JANTJES door Willem Goossens’ Volkstoneel.                                                                                       Hoofdrollen door   André van Dijk Jr, Heddy Bouber, Teddy Goeth, Emmy Arbous, Netty Hart, Riek Berkhout, Beppie Mouton, Pierre Myin, Rudy West.  Bep Nooy Sr als Moeder Betje Beppie Nooy Jr als  Bleke Door, Jo Vischer Jr als Mooie Leendert en Jan Nooij als De Mop.

  8. Seizoen 1959 / 1960 DE JANTJES door Het Amsterdams Volkstoneel.                                                                                                   Directie en regie Beppie Nooy Jr.                                                                                                                                                                 Hoofdrollen door Rob Milton, André van Dijk, Ditty Doornbos, Heddy Bouber, Joop Hart, Mies Peijters, Annie van de Vorstenbosch, Ed Bauer, Rien van Nunen, Bep Nooy Sr als Na Druppel, Beppie Nooy Jr als Blonde Greet, Bert Silvester (toenmalige echtgenoot van Beppie Nooy Jr) als Dolle Dries, Marty Hinrichs (zoon van Beppie Nooy Jr) als Engelse matroos, Ger Hinrichs (zoon van Beppie Nooy Jr) als De Lat, Herry Hubert (zoon van Riny Blaaser) als indische bediende. Technische leiding Ger & Marty Hinrichs.

  9. 13 maart 1961 Live Televisie uitzending van DE JANTJES door Het Amsterdams Volkstoneel vanuit De Kleine Komedie in Amsterdam.    Hoofdrollen door Rudi Falkenhagen, Fred Wiegman, Ed Bauer, Rien van Nunen, Kitty Janssen, Ton Vos, Willy Zuidema, Ditty Doornbos, André van Dijk, Mies Peijters, Beppie Nooy Jr Toffe Jans, Bep Nooy Sr als Na Druppel, Ger Hinrichs als De Lat, Marty Hinrichs als Engelse Matroos, Herry Hubert als Indische bediende. Technische Leiding Ger & Marty Hinrichs. Decorontwerp Marty Hinrichs.

  10. Na deze TV-uitzending volgde, wegens enorm succes van de TV-uitzending, een extra tournee waarin Marty Hinrichs de rol van Schele Manus speelde.

  11. Seizoen 1969 / 1970 10 februari 1970 DE De JANTJES door Het Amsterdams Volkstoneel.                                                                              Directe en regie Beppie Nooy Jr.                                                                                                                                                                  Hoofdrollen door Dick Rienstra, Martin Käfig, Ramses Shaffy, Johnny Jordaan / Albert Mol,  Bert Botterman, Ditty Doornbos, Jan Wegter, Yoka Berretty, Nanny Cijs, Bep Nooy Sr als Na Druppel, Carry Tefsen (partner van Ger Hinrichs) als Toffe Jans, Dick Nooy (zoon van Beppie Nooy Jr) als Engelse Matroos / Hein, Hanny Vree (echtgenote van Marty Hinrichs) Ensemble. Technische leiding Ger & Marty Hinrichs. Decorontwerp Marty Hinrichs en Silvia Quiell.

  12. Seizoen 1970 / 1971 DE JANTJES 2e serie door Het Amsterdams Volkstoneel.                                                                                             Nu met Ger Smit als De Blauwe, Hanny Vree / Mady Misset als Blonde Greet, Dick Nooy als Mooie Leendert.

  13. Seizoen 1982 / 1983 – 1983 / 1984 DE JANTJES door Nooy’s Volkstheater.                                                                                            Directie Ger Hinrichs, Marty Hinrichs, Dick Nooy.                                                                                                                                             Hoofdrollen door Ank van der Moer, Henk Molenberg, Dick Rienstra, Marnix Kappers, Michiel Kerbosch, IJF Blokker, Mady Alfredo, Lucie Steyn en de familie: Carry Tefsen als Toffe Jans, Hanny Vree als Blonde Greet en Ger Hinrichs als Jan.  Bewerking Dick Nooy. Decorontwerp Marty Hinrichs. Technische leiding Ger Hinrichs.

  14. 31 december 1984 DE JANTJES TV-uitzending door Nooy’s Volkstheater.                                                                                                          Zelfde bezetting als onder 14, met uitzondering van de rol van Na Druppel die wegens het overlijden van Ank van der Moer werd vertolkt door Josephine van Gasteren.

  15. Seizoen 1997 / 1998 DE JANTJES door Joop van den Ende Theaterproducties.                                                                                            Hoofdrollen door Mariska van Kolck, Ryan van de Akker Danny de Munk, Bart Oomen, René Vernout, Peter Faber, Johnny Kraaykamp Jr, Leontine Ruiters, Rick Nicolet en toch weer familie: Carry Tefsen als Na Druppel.

  16. 1998 DE JANTJES TV-uitzending door Joop van den Ende Theaterproducties.                                                                                         Zelfde bezetting als onder 16, dus ook weer Carry Tefsen als Na Druppel.

  17. Seizoen 2004 / 2005 DE JANTJES door Joop van den Ende Theaterproducties.                                                                                 Hoofdrollen door Wieneke Remmers, Birgit Schuurman, Dennis Overeem, Hugo Metsers, Istvan Hitzelberger, Sylvia Alberts, Bob Fosko, Koert Jan de Bruijn, Jolanda van den Berg en weer Carry Tefsen, nu als Tante Piet.

  18. Seizoen 2012 / 2013 DE JANTJES door De Graaf en Cornelissen Producties.                                                                                    Hoofdrollen door Rosalie de Jong, Nikki van Ostaijen, Job Bovenlander, Stefan de Kogel, Rick Sessink, Willeke Alberti, Arie Cupé, Winston Post, Kaily van Starrenburg, Ellen Evers. In deze opsomming is geen familie te vinden. Zou er dan toch een productie van DE JANTJES geweest zijn zonder inbreng van de familie Nooy?  Toch niet! De technische leiding van deze voorstelling was in handen van Leyn Hinrichs (zoon van Carry Tefsen en Ger Hinrichs).

  19. Seizoen 2014 DE JANTJES door De Graaf en Cornelissen Producties.                                                                                                                 Reprise van de productie van 2012 / 2013. Nagenoeg de zelfde bezetting als onder 19. Dus ook weer de technische leiding in handen van Leyn Hinrichs.

 

Benadrukt moet worden dat bovenstaand overzicht zeker niet pretendeert volledig te zijn. Er zullen ongetwijfeld meerdere producties van DE JANTJES zijn geweest, waar geen informatie over bekend is. Ook zijn de 2 films van DE JANTJES uit 1922 en 1934 niet meegenomen omdat niet bekend is of daar ook leden van de Theaterfamilie Nooy aan hebben meegewerkt.

Wel gaan we er van uit dat pakweg elke 10 jaar ergens in Nederland wordt geroepen…

                                                                                                               

                                                                                                                     DAAR KOMEN DE JANTJES!

 

Dan kan de Theaterfamilie Nooy zich de komende 100 jaar afvragen…

​

                                                                                             “DE JANTJES als rode draad door Theaterfamilie Nooy”

​

                                                                                                                                   of

​

                                                                                             “Theaterfamilie Nooy als rode draad door DE JANTJES”

Foto's DE JANTJES door de jaren heen

Foto's DE Jantjes door de jaren heen
Dia1.JPG
Dia2.JPG

Vechtpartij tussen Dolle Dries en Mooie Leendert

Ik krijg jou nog wel Leendert!

Dia3.JPG
Dia4.JPG
Dia5.JPG
Dia6.JPG
Dia7.JPG
Dia8.JPG
Dia9.JPG
Dia10.JPG
Dia11.JPG
Dia12.JPG
Dia13.JPG
Dia14.JPG
Dia15.JPG
Dia16.JPG
Dia17.JPG
Dia18.JPG
Dia19.JPG
Dia20.JPG
Dia1.JPG
Dia3.JPG
Dia2.JPG
Recensies De Jantjes door de jaren heen

Recensies DE JANTJES door de jaren heen

De Jantjes Kleine Komedie.jpg
Dia2.JPG
Dia1.JPG
Dia3.JPG
Dia4.JPG
Dia1.JPG
Dia9.JPG
Dia5.JPG
Dia8.JPG
Dia7.JPG
Dia6.JPG
Dia3.JPG
Dia2.JPG
Dia4.JPG
Dia10.JPG
DE JANTJES 2
Koptekst 6.jpg
Achterblad brochure.jpg

De Rijp – Het Amsterdams Volkstoneel, een lied over een tante die een olifant heeft en Mien Dobbelsteen als doktersassistentie in de tv-serie Zeg ‘ns Aaa. De familie Blaaser duikt sinds eind negentiende eeuw overal op in het Nederlandse theaterlandschap. Over stamvader Jan Dirk, zijn nazaten en aangetrouwd gezelschap wordt op 4 november een voorstelling gegeven.

​

Dat was nog het minste werk: een locatie bedenken voor het optreden. Dat kon natuurlijk alleen maar cultureel centrum De Groene Zwaan zijn in de Rijp. Want daar is stamvader Jan Dirk Blaaser in 1894 vanuit Amsterdam naartoe verhuisd. De acteur/regisseur kreeg toestemming om in de pastorie te wonen van het gebouw dat toen nog Lutherse Kerk was.

Marty Hinrichs (81) en zijn echtgenote Hanny Vree (78), die verantwoordelijk zijn voor de productie in De Groene Zwaan, zijn laatst nog eens in de woning gaan kijken. Ze kregen het er benauwd van, zo smal waren de trappetjes. Maar ze voelden ook meteen de charme van het authentieke, alsof de klok bijna anderhalve eeuw is teruggedraaid. Net zo bekoorlijk als de naastgelegen kerkzaal met kansel waar tegenwoordig optredens worden gegeven voor maximaal tachtig bezoekers.

 

Hinrichs en Vree noemen hun kroniek ’Telkens Weer’. Het verwijst naar het bekende

nummer dat Willeke Alberti zong in de film Rooie Sien (1975) waarin ze de

hoofdpersoon speelt. De moederrol is voor Beppie Nooij junior, ook een Blaaser-telg.

Telkens Weer is ook het credo dat moeiteloos op de familie valt te plakken. Telkens

als een nieuwe generatie opstaat, kiest die voor een carrière op het toneel. De ene

produceert of regisseert, de ander zingt of acteert.

Zoals vijf kinderen van stamvader Jan Dirk: Marie, Bep, Clara, Rina en Johan.

Allemaal belanden ze op het podium. Alleen Wim niet, die kiest voor een leven als

autoverkoper. Omdat hij net als zijn zussen en broer is behept met een vlotte babbel en energieke uitstraling zet hij veel meer om dan zijn collega’s. Hij heeft dan ook aanzienlijk meer te besteden dan zijn acterende familieleden, die het financieel zwaar hebben in de onzekere showbusiness. Zijn moeder moet een enkele keer geld van Wim lenen als ze krap bij kas zit.

 

                                            Het waren cultureel barre tijden in de jaren twintig en dertig. Televisie bestond nog niet, er was                                                      alleen de stomme film in de bioscoop. Decors werden met trekschuiten naar de schouwburgen                                                        gevaren, voorstellingen werden louter op posters aangekondigd. Vaak werd voor een dorp gekozen                                                waar tegelijkertijd kermis werd gehouden. Er was dan volk op straat dat bereid was geld uit te geven                                              aan vertier.

                                            En dan het imago van de acteurs en actrices. Dat was beroerd. Iedereen kende de kreet: ’haal je was                                                binnen, de artiesten komen eraan’. Het was allesbehalve een respectvol vak. Vree heeft zelfs op haar                                              lagere school meegemaakt dat ze met de nek werd aangekeken. Dat artiestenkind was een                                                                buitenbeentje. ,,Tegenwoordig zijn acteurs VIP’s, maar toen rustte er een vloek op. Het was                                                            schorem.’’

                                            Toch koos bijna iedereen in de familie Blaaser voor een bestaan op de bühne. Toeval? Nee, dat kan                                                het volgens Vree niet zijn. Als er een kind nodig was in een toneelstuk, kozen de spelers vaak voor                                                  hun eigen zoon of dochter. Zo deed die op jonge leeftijd de eerste podiumervaring op. De fascinatie voor het vak kregen ze van hun ouders mee. Het is volgens Vree niet veel anders dan bij een boer, bakker of plantenkweker. Die vindt meestal ook een opvolger in zijn zoon. Haar vader leidde het muzikale Trio Henk Vree. Hanny werd danseres, zangeres en actrice. Haar man Marty werd acteur, toneelmeester, decorontwerper en producent.

Dat bijna alle aangetrouwde familieleden uit de showbusiness komen, is volgens Hinrichs logisch. ,,Je bent met elkaar onderweg, speelt soms intieme scenes samen en spendeert veel tijd met elkaar. Dan is het niet zo verwonderlijk dat mensen in de theaterwereld verliefd op elkaar worden.’’ Een partner in dezelfde branche heeft vooral voordelen, hebben hij en zijn vrouw ervaren. Er is begrip voor het werken op de sociaal meest ongunstige tijden, met feestdagen en verjaardagen. Probeer dat maar eens uit te leggen aan een negen-tot-vijf type.

De jaarlijkse reünie van de familie Blaaser vond daarom ook jarenlang plaats op hetzelfde moment plaats: kerstavond. Omdat alleen dan de schouwburgen dicht zijn. Dit keer is het samenzijn op zondag 5 november, als de twee uur durende voorstelling ’Telkens Weer’ in een besloten setting voor alle takken van de stamboom wordt gespeeld. De avond ervoor is het openbare optreden voor publiek. ,,Onze familieleden zullen wel kritischer zijn dan de gewone toeschouwers’’, verwacht Hinrichs. ,,We krijgen ongetwijfeld te horen dat we sommigen meer aandacht hadden moeten geven.’’

 

Een bekende artiest uit de familie is Jan Blaaser, wiens veelzijdigheid ongekend is. Hij trad op als humorist met Tom Manders (Dorus), was acteur in de bioscoopfilms Ciske de Rat en Keetje Tippel, speelde de burgemeester in de tv-serie Swiebertje, had een carnavalshit met ’Mijn tante heeft een olifant’ en was vanaf de jaren zeventig een geslaagd cabaretier met uitverkochte onemanshows.

Onlangs verscheen een biografie die zijn dochter Esther heeft geschreven. Ze vertelt onder meer hoe aanzien en applaus geen garantie zijn voor een gelukkig leven. Blaaser overlijdt – 65 nog maar – in eenzaamheid in een appartement in Lelystad. Hinrichs: ,,Jan was niet meer actief in het theater. Hij kampte met gezondheidsproblemen sinds hij tijdens een show in Carré in de orkestbak is gevallen. En hij leefde gescheiden van de moeder van Esther.’’ Blaasers kleindochter Gaby speelde onder meer in de soaps Onderweg naar Morgen, SpangaS en Goede Tijden, Slechte Tijden.

Minstens zo bekend bij het grote publiek als Jan Blaaser is Carry Tefsen, die samen is met Marty’s broer Ger. Al in 1963 heeft ze haar eerste grote rol in de musical Oliver, maar de grote doorbraak komt in 1981 als ze in de huid kruipt van huishoudster Mien Dobbelsteen in de televisieserie Zeg ‘ns Aaa. Nederland ligt aan de voeten van de volkse assistente van dokter Van der Ploeg. De VARA-serie  van scenarioschrijver Alexander Pola tikt geregeld de acht miljoen kijkers aan. Het programma loopt tot en met 1993.

Tefsen heeft net als de andere hoofdrolspelers in de kroniek ’Telkens Weer’ veel in volkstoneelstukken gespeeld, een genre dat tegenwoordig zo goed als uitgestorven is. Het waren voor iedereen toegankelijke voorstellingen vol herkenning en over sociale thema’s. Vree: ,,Stukken zonder dubbele bodem. De emotie kwam direct over het voetlicht. Het waren levensechte figuren waarmee het publiek zich kon identificeren.’’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De voorstelling in De Groene Zwaan zit vol nostalgie, het is een terugblik op tijden die geweest zijn. Vree constateert dat de romantiek van het vak langzamerhand is verdwenen. Schouwburgen worden volgens haar nauwelijks nog geleid door directeuren met een artistiek hart, maar vaak door zakelijk ingestelde managers. ,,Daardoor ontstaat een andere sfeer en worden andere afwegingen gemaakt.’’

Vree heeft ervaren hoe de volkscultuur in landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland – waar ze veel heeft opgetreden - overeind wordt gehouden. De theaters zijn eigendom van de gemeente, die een vaste groep medewerkers (acteurs, muzikanten, technici) in dienst heeft. Per seizoen brengen die vier tot vijf producties op de planken. ,,Nederland is wat dat betreft veel minder cultuurminnend.’’ Ze merkt het ook aan hoe met voormalige podiumvedetten wordt omgegaan: in Nederland worden ze afgeschreven, in het buitenland nog steeds geadoreerd. Toen ze met haar man een voorstelling in een Weens theater bezocht, gaf het publiek vooraf een staande ovatie aan een oud-actrice – dik in de negentig – die in de loge zat als toeschouwer.

Ze constateren dat het aanbod in Nederlandse theaters verschraalt. Meer van hetzelfde, weinig ruimte voor artistieke uitstapjes. Hinrichs wijt het aan het reduceren of wegvallen van gemeentelijke subsidies. ,,Producenten krijgen fantastische stukken niet meer in schouwburgen, omdat die voor zekerheid gaan. Met alle respect maar die zetten liever een week Youp van ’t Hek neer, omdat ze weten dat die altijd uitverkoopt.’’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie terug wil naar de sfeer van vroeger, zal zich vermaken tijdens ’Telkens Weer’. Puttend uit hun herinneringen wandelen Hinrichs en Vree door de geschiedenis. Ze hebben in de loop der jaren zoveel materiaal verzameld dat ze kunnen laten zien: foto’s, affiches en video’s. Het wordt een voorstelling vergelijkbaar met het theatercollege dat actrice Anne Wil Blankers (83) geeft over haar carrière of kleinkunstenaar Karel de Rooij van cabaretduo Mini & Maxi. Als het optreden aanslaat, is het echtpaar van plan vaker met het programma op de planken te staan.

​

Wie meer wil weten over de theaterfamilie Blaaser kan naar de website die Marty Hinrichs heeft gemaakt: www.novotheater.nl. Hij is ook de oprichter van de Stichting Nederlandse Theater Traditie die zich inspant voor het behoud van theatervormen als volkstoneel en Weense operette.        

​

Arnold Aarts.

Kniertje.jpg
Bleeke Bet Clara Vischer.jpg
A8 De Hoop 1972 (verjaardag).jpg
DE%20Hoop%204_edited.jpg
De%20Hoop%203_edited.jpg
bottom of page